Det här med avdrag i enskild firma…

I fyra blogginlägg har jag gått igenom avdrag (enskild firma i första hand) som jag brukar få frågor om. Jag är ju ingen ekonom och tog därför hjälp av Susanne Odelvall på PayDay samt handläggare på Skatteverket för att reda ut vad man får och inte får göra avdrag för och hur man ska gå tillväga/redovisa för att Skatteverket ska vara nöjd.


Min reflektion efter att ha synat avdragen lite mer ingående, är att det är onödigt stökigt i regelverket samt att det finns en del orättvisor mellan att driva en enskild firma jämfört med AB. Och det som gör mig lite extra irriterad (kontrollfreak som jag är), är att man egentligen inte kan vara helt säker på om ett avdrag går igenom eller inte, innan deklarationen har gått igenom. Det har jag pratat med Skatteverket om och de säger att det är svårt att godkänna t.ex. en studieresa innan den är gjord och redovisad. Men vad jag förstår går det att få ett förhandsbesked (även om det satt långt inne). Om ditt avdrag inte går igenom måste du betala egenavgifter, skatt plus avdragen moms på studieresan. Så det kan med andra ord vara bra att ha med i kalkylen.

Vill du veta mer om avdrag och annat som rör företagande och har svårt att hitta svar på Skatteverkets sida rekommenderar jag att du även går in på Verksamt.se (ett samarbete mellan Skatteverket, Tillväxtverket och Bolagsverket). Där hittar du mycket information som är lite mer pedagogiskt förklarat.

Ett sista tips!

Om du planerar att gå en kurs eller göra en studieresa, ta kontakt med Skatteverket och stäm av. Du kan antingen mejla din fråga (tar några dagar att få svar) alternativt ringa. Tar du hjälp av en redovisningsfirma kan du säkert få svar även från dem.

Länkar:

I. Avdrag för konferens, studie och inspirationsresor

II: Avdrag för hemmakontor

III. Avdrag för representation

IV: Avdrag för motion/friskvård och sjuk/hälsovård

Skatteverket

Verksamt

Redovisningsbyrån PayDay

 

< Tillbaka till bloggen