Funderar du på att börja frilansa?

Funderar du på att börja frilansa? Vet inte om det hör våren till, men frågorna kring att börja frilansa blir alltid fler den här årstiden. Därför har jag reviderat ett inlägg som jag skrev i mars förra året, där jag samlade de vanligaste frågorna tillsammans med svar, tankar och tips och förhoppningsvis blir ditt beslut enklare att ta.

Hur ser frilansmarknaden ut?
Det är fler och fler som blir frilansare och min uppfattning är att företag generellt sätt är mer öppna för att samarbeta med frilansare.

Två ”typer” av frilansare
1. De som tar långa uppdrag, t.ex. vikariat eller som underkonsult till en byrå/företag. Många av uppdragen förmedlas även via bemanningsföretag, vilket som oftast betyder lägre arvode för frilansaren (påslag på mellan 25 och 100%).

2. Den andra typen av frilansare är de som har direktkunder i första hand. Frilansaren erbjuder tjänster utifrån sin specifika kompetens och äger uppdraget/kunden. Frilansaren fakturerar kunden direkt för utfört arbete.

Är du en frilanssjäl?
Är du entreprenörstypen? Varför vill du frilansa? Klarar du av ojämna inkomster? Har du ekonomiintresse? Hur ser ditt kontaktnät ut? Är du duktig på att sälja dig själv?

Ekonomi
Att starta upp en frilansverksamhet kostar tid och pengar. Hur snabbt tror du att du har fått ditt första uppdrag? Vad har du för privat kostnader per månad? Gör ett överslag på dina utgifter och gör en budget. Då ser du vad du absolut MÅSTE få in varje månad.

Bolagsformer
Enskild firma eller aktiebolag? Min uppfattning är att det är bäst att börja med en enskild firma om du inte är säker på att du kommer att ha en bra fakturering från dag ett och att du kommer att gå med vinst under det första året. Mer om det kan du läsa i ett tidigare blogginlägg ”Ska du börja frilansa? Vilken bolagsform passar dig?”. Där tar jag också upp några fördelar och nackdelar med de olika bolagsformerna. Gå även in på Bolagsverket, där hittar du en mer ingående beskrivning av alla bolagsformerna.

Kostnader för uppstart
Om du beslutar dig för att starta ett aktiebolag tillkommer ett aktiekapital på 50.000:-plus registreringsavgiften. För enskild firma utgår enbart registreringsavgift.

Ditt arvode
Kortare uppdrag brukar debiteras per timme och längre per månad. Räkna ut ditt timarvode och månadsarvode redan från början. I din beräkning ska du förutom lön och sociala avgifter, ta med kostnader för att driva företaget, försäkringar, pension, ev. hyra, mobil, dator etc. Glöm inte bort att ta med obetald arbetstid (administration) semester och ev. sjukdom i din kalkyl.

Skriv uppdragsavtal
Ett avtal behöver inte vara så högtravande och formellt. När du får in ett uppdrag, mejla till kunden och bekräfta. Det viktigaste att redovisa är: Uppdragets art – vad som ska utföras, vad ingår/vad ingår inte och vem som ansvarar för vad. Arvode – hur ska uppdraget regleras, utbetalas och faktureringstid. Tid – hur länge ska uppdraget pågå och hur lång uppsägningstid gäller om uppdraget är löpande. Se till att du får ett ok på mejlen av kunden i retur.

Ditt eget varumärke och existensberättigande
Vilka är dina styrkor? Hur vill du bli uppfattad? Vilka kommer dina uppdragsgivare att vara? Varför ska en uppdragsgivare anlita just dig? Du gör dig själv en tjänst om du lägger ner lite tid på ditt eget varumärke innan du startar upp. För att bli en framgångsrik frilansare behöver du mejsla ut vilket mervärde, vilken kompetens och vilket erbjudande du har som gör dig intressant för kunden. Ju mer specifik och tydlig du är, desto lättare blir det att få kunder/uppdrag. Det gäller för dig att hitta din egen position i förhållande till alla andra som levererar samma typ av tjänster. Hjälp på traven är att göra Brand Pics digitala test, där du snabbt kan hitta din varumärkespersonlighet med hjälp av bilder och ord. Testet är kostnadsfritt.

Sociala medier och hemsida
Nästan alla är på LinkedIn och Facebook. Överväg om du inte ska skapa en företagsprofil på Facebook för att separera jobb och privat. Antalet användare (både privat och företag) ökar på Instagram, så du tjänar på att vara även där.

De flesta frilansarna har hemsida. WordPress har många bra teman (många helt kostnadsfria) som fungerar väldigt bra.

Hyra rum, kontor, skrivbord, frilanskollektiv, coffees, kontorshotell eller hemmakontor?
Är det viktigt att ha en egen plats med skrivbord och förvaring? Behöver du tystnad när du jobbar? I vilken utsträckning kommer du att vara på arbetsplatsen? Är du i behov av t.ex. konferensutrymmen, skrivare m.m. Kanske kan det vara idé att vänta med det beslutet tills du vet ditt behov lite mer exakt.

Ta hjälp!
Gå in på Skatteverket.se, Bolagsverket.se eller Verksamt.se, där finns mycket information. Verksamt.se är informationssida från flera myndigheter på en och samma plats och dessutom lite mer lättfattlig. Är du inte intresserad av företagsekonomi eller känner dig osäker, ta kontakt med ett redovisningsföretag för att kolla om du ska lägga ut bokföringen istället. Det finns numera många lösningar att välja på. Bolla också med andra frilansare, hur gör de? Gå med i grupper på Facebook och LinkedIn.

Var finns dina kunder?
Gå igenom dina gamla kontakter. Ta kontakt med företag som du tycker verkar intressanta. Var aktiv på sociala medier och gå med i olika grupper. Ta kontakt med frilanskollegor för samarbeten. Gå på relevanta evenemang. Skriv nyhetsbrev.

Frihet att jobba som egen
Läraren och forskaren Nadav Shir har skrivit en doktorsavhandling som handlar om entreprenörernas välbefinnande. Inte helt otippat är att frilansarna känner en frihet att jobba som egen. Men samtidigt finns det även en rädsla att misslyckas, framför allt de första åren och det är bara att konstatera att det tar tid att få igång en stabil frilansverksamhet, så det gäller att ha tålamod och försöka att inte oroa sig för mycket.

< Tillbaka till bloggen