Hur ska vi tänka/göra för att förstå vår kunds ”beteende” bättre?

För en tid sedan träffade jag Peter Moberg på I Do AB som är verksamhetskonsult/ utbildare och coachar företag, team och personer. Jag ville få reda på hur vi ska tänka och göra för att förstå våra kunders ”beteende” bättre?

De flesta av oss har nog varit med om misslyckade möten. Personkemin haltar, det klickar inte och man pratar förbi varandra. Risken är då stor att det bara blir ett enda möte – och inget mer. Tror att det är lätt hänt att vi glömmer bort att alla inte är stöpta i samma form. Vi tänker och gör olika, så är det bara. Men hur ska man agera för att undvika de här minst sagt jobbiga situationerna?

”Är du en snabb person som inte gillar detaljer och möter en mer eftertänksam uppdragsgivare/kund som fokuserar på detaljer kan det bli problem.”

Peter berättade att när han arbetar med sina klienter/kunder får de först göra ett test, en DISC-analys som sedan gemensamt gås igenom. Syftet med analysen är att lära känna sig
 själv och därmed kunna förstå, kommunicera och hantera relationer med andra på ett 
bättre sätt. 

Och för att förstå hur DISC-analysen är fungerar fick jag ”Gissa din egen färgkombination” av Peter som jag nu delar vidare här på bloggen. Den går ju givetvis inte att jämföra med ett riktigt test, men ger en bra fingervisning och är absolut något man kan använda sig av.

 

 

Gissa din egen färgkombination!

– Läs igenom förklaringen och ta reda på var du passar in, m.a.o. din färg/färgkombination.
– Inför nästa möte, bestäm din kunds färgkombination. Är ni rätt lika så förstår ni sannolikt varandra bra, men kanske inte alltid kommer framåt på det mest effektiva sättet. Är ni olika så behöver du oftast anpassa dig så att kunden får utrymme för det som motiverar dem. Olikheter kompletterar varandra på ett mycket bra sätt, när man väl hittat samarbetsformen.

 

Förklaring
För att göra det enkelt används 4 färger och de flesta har en kombination av 2 dominerande färger. Här är en kort förklaring till olikheterna.

Röd-gul (D+I)

Dessa 2 färger har gemensamt att de tycker om visioner och mål, är snabba och springer fort. De ser helheter och tycker oftast inte om detaljer. De vill gärna vara i sociala sammanhang med många och gärna på scen.

Blå-grön (C+S)

Dessa 2 färger har gemensamt att de vill ha god tid på sig,
vill fundera över kvalitet, kompetens och genomförbarhet. De tycker om detaljer och i sociala
, vill gärna vara i mindre grupper, helst en-till-en.

Röd-blå (D+C)

På denna sida är man mer sakorienterad.

Gul-grön (I+S)

På denna sida är man mer människoorienterad.

Vill du veta mer eller är du intresserad av att göra en analys, kontakta Peter Moberg 073-072 09 00, peter.moberg@idoab.se på I Do AB idoab.com.

 

 

 

 

< Tillbaka till bloggen