Hur svårt kan det vara?

”Det var 4 veckor sedan jag skickade in min ansökan.
Fick bekräftelsemejl ganska snabbt, men sen hände inget mer.”

”Jag tror att jag la ner minst tre timmar på att skriva en presentation.
Fick inte ens en bekräftelse på min ansökan.
Om de nu inte tyckte att jag är rätt, kan de väl i alla fall höra av sig. …
Såg på deras hemsida nu att tjänsten redan är tillsatt.”

”Skickade en spontanansökan som de uppmanade mig att göra.
Fick ingen respons, ringde men fick inte tag i rätt person.
Skickade mejl, men fick inget svar… Nu har det gått 4 veckor
och jag har fortfarande inte hört något från dem.
Jag har säkert totalt lagt ned en hel arbetsdag på det här – trist!”
: – (

Du som arbetsgivare/uppdragsgivare har ett ansvar för att rekryteringarna sköts på ett bra sätt och jag som förmedlare av frilansare och rekryterare likaså.
Kanske sticker ut hakan nu, men är så otroligt trött på att få höra från kandidaters/ frilansares upprördhet över att rekryteringsprocesserna ofta sköts dåligt. Det ligger så mycket jobb bakom varje välformulerad ansökan och det är en självklarhet att den sökande ska få en återkoppling. Jag har i och för sig full förståelse för att det kan kännas olustigt att lämna ett negativt besked till en kandidat. Men det är värre än att inte lämna någon alls.

Tänk att en platsannons ger 100 ansökningar varav 5 är intressanta. Då är det 95 kvar. Av dessa 95 är det säkert fler än 75 procent som har lagt ner stor möda på att skriva ett skräddarsytt personligt brev/ CV och att då inte få någon form av återkoppling är minst sagt inte okej. Vad tror du de 95 procenten tycker om företaget efter en sådan här händelse? Vad tror du de berättar på luncher, middagar, mingel eller kanske som värst på sociala medier?

 

Och nu hände det igen!

Åter igen, samtal med en besviken skribent! Hon svarade på en platsannons i slutet av mars. Fick efter några dagar svar att de skulle kalla till intervju. Tiden gick och hon hörde inget. Ringde upp och blev då meddelad att rekryteringen redan var klar.

De flesta företagen investerar så mycket pengar i varumärkesbyggande, profilmanualer, presentationer, hemsidor etc. etc. Och jag håller givetvis med om att det är superviktigt. Men minst lika viktigt lika är att ha ett gott rykte och att ”rätt” personer vill jobba hos er – nu och framöver.

 

Hur svårt kan det vara?

Nej, egentligen är det är inte så svårt att annonsera, men tar mer tid än man tror. Administration och logistik kanske inte är det första man tänker på.

Kolla in min egen to-do lista som jag brukar utgå ifrån.

1.
Den första frågan blir om ni har tid att sköta ansökningarna korrekt.

2.
Utse en ansvarig.

3.
Om ni tror att det blir många ansökningar, skapa en separat mejladress för inkommande ansökningar.
(Lättare att hålla reda på, jämfört om ansökningarna hamnar bland annan mejl.)

4.
Gör en plan för hur ni ska hantera ansökningarna när de kommer in.

5.
Skriv en svarsbekräftelse som ni mejlar till alla som ansöker.

6.
Sortera ansökningarna i olika mappar:
1. Nej: Uppfyller ej kriterierna.
2. Intressant; men uppfyller ej alla kriterierna, men ska gå vidare.
3. Rätt: Uppfyller alla kriterierna.

7.
De som inte går vidare (d.v.s. nr 1) meddelas omgående.

8.
Nu kan ni koncentrera er på de som är kvar. Välj ut de som är intressanta och ta kontakt.

9.
De som inte går vidare meddelas.

10.
Resterande kontaktas för intervju.

11.
När beslut är taget och anställningsavtal skrivet meddelas resterande, helst via telefonsamtal.

När det gäller spontanansökningar och frilansansökningar/presentationer är min erfarenhet att det bästa är att skapa en separat mejladress. Om alla ansökningar hamnar på ett ställe blir det så mycket enklare att gå in och stämma av samt respondera. Det mest optimala är att sedan lägga upp mappar för de olika yrkeskategorierna.

 

Till sist – Ta hjälp om ni inte hinner!

Tar ni beslutet att inte sköta rekryteringen själva finns det ett många som arbetar med rekrytering och förmedling  – jag gör det och ett stort antal till. Glöm inte att ställa frågan om återkopplingsrutiner även då. Har tyvärr förstått att det inte alltid är prioriterat.

< Tillbaka till bloggen