Ta hand om dig!

Kroppen är inte gjord för att sitta och det är ju det de flesta av oss gör – hela dagarna. Vi sitter mer än vi står och till slut säger rygg och nacke ifrån. Och det var det som hände mig för cirka ett halvår sedan. Nonchalerade smärtan ett bra tag, men till slut blev det stopp och jag gick till naprapaten som rättade till det akuta. Fick mig en rejäl tankeställare och insåg att jag måste börja lyssna på min kropp. (Längst ned i inlägget beskriver jag mina träningsrutiner, ergonomi m.m.) Men nu till dig som frilansar!

 

Ta hand om dig – extra viktigt för dig som frilansar i eget företag!

Ingen kan ta vid om du blir sjuk. Du förlorar inkomster och klarar du inte av att utföra dina uppdrag får du dessutom besvikna kunder på halsen. Därför är det viktigt att ta hand om kroppen förebyggande och tänka träning, ergonomi och ekonomi.

 

Avdrag för friskvård

När det gäller avdragsmöjlighet för friskvård i eget företag är det begränsat i enskild firma.Men kan du styrka att gym eller behandling behövs i förebyggande eller rehabsyfte är chansen stor att avdraget går igenom. Ta kontakt med din vårdcentral och be om ett intyg från läkare eller sjukgymnast.

Det är märkligt att man fortfarande inte har ändrat reglerna för friskvård i enskild firma (i AB ok). Soloföretagandet ökar och de flesta har enskild firma. Därför ska det givetvis vara en självklarhet att alla ska ha samma rättigheter vad gäller friskvård oboeroende bolagsform. Eftersom Skatteverket brukar godkänna friskvård med intyg kanske regelverket på sikt kommer att ändras.

 

Mina nya rutiner

Yoga
Återupptog yogan. Googlade för att hitta lämpliga rörelser för rygg och axlar. Använder mig av ett grundprogram som jag har satt ihop själv. Lite beroende på tid adderar jag ytterligare rörelser. Tar mellan 15-30 minuter. Yogar varje morgon. Har du svårt att hitta inspiration, gå på några yogapass.

Mitt hemmakontor
Arbetsrummet består av en kontorsplats med min bärbara dator och en separat skärm modell större. Höj- och sänkbar stol utan ryggstöd. Möjlighet att både stå och sitta vid datorn.

Rutiner
Står eller går när jag pratar i telefon. Använder även balansboll och balansplatta.

Jag är ingen gymmänniska och därför får jag se till att addera fler rörelser i min yoga vartefter, som stärker olika muskelgrupper. Att gå ut i naturen, på promenad och powerwalk ska jag också få in som rutin.

Bra länkar:
Därför ska du inte sitta ner: https://werlabs.se/artiklar/darfor-ska-du-inte-sitta-ner/
Ted_Ed. Why sitting is bad for you: https://www.youtube.com/watch?v=wUEl8KrMz14
Yogapositioner (med instruktioner): https://yogobe.com/se/yoga/positioner

< Tillbaka till bloggen